Menyusu Anak Tersayang..

Hmm, Yaya my baby gal dah almost 1 tahun 2 bulan. Masih breast feeding, tp amaun EBM dah kurang. lagi2 sekarang ada jer kerja ad hoc kat ofis. so saya end up skip mengepam waktu pagi. Bila skip schedule, susu akan kurang. lama2 breast pun x bengkak sebab no demand. hu3. risau pulak. was thinking to get milk booster. saya pernah minum air longan tapi not much diff. ada bloggers ckp effect depends pd org. so just now saya google lagi. nampak rmi juga yg kata shaklee alfalfa bagus. lets try.. nanti once try, i'll share here.. hopefully it works, provided keep pumping... chaiyok2!!

Update - saya dah try alfalfa. On the bottle, dia suggest up to 10 kapsul sehari. 10??? gilo ke apa nak telan banyak tu. So, saya hanya ambik 2 biji sehari and it give a different. Boleh arasa dalam 2-4 hours after taking alfalfa, breast bengkak lebih daripada biasa. Seronok.. cuba lah kawan-kawan.. Tapi sesiapa yang ada penyakit darah tinggi atau kencing manis, dapatkan pandangan Doc dulu yer..

Why shld mommies keep on breast feeding? Layman words:
- for muslims, quran ada sebut menyusu hingga 2 tahun , so yakinlah dengannya;

“Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).” (Surah Luqman: ayat 14)

- alhamdulillah w/pun awal2 my baby gal tetap kena selsema, tp cepat sembuh
- sepanjang 1 tahun 2 bulan, hanya pernah demam sekali
- jimattt sangat, sbb infant formula mahal..
- baby tembam - bam-bam, cuttee sgt
- berat badan tak naik, cuba lah
- until now, saya masih x period. natural family planning..

So, kawan2, cubalah. saya pun anak pertama hanya BF 10 bulan, anak kedua 1thn 6 bulan, anak ketiga ni saya plan xclusive BM smpi 2 tahun. tak tau la terms saya betul ke tak, maksud saya susu je EBM, solid food dah start..ok ;)

Comments